A honlap tervezéséhez...

Amennyiben azt szeretné, hogy honlapja ne csak egy díszítőelem legyen a névjegykártyán, (mint itt ez az alma) hanem üzletileg hatékony eszköz, akkor bizony alapos át kell gondolnia a következőket! Csakis Ön tudhatja, mit akar elérni a honlapjával, kiket szeretne magához csábítani, melyek cége erősségei (melyek a honlapon kihangsúlyozandók) és gyengéi (melyek ellensúlyózandók). S ha mindezt átgondolta, mondja is el a honlap készítőjének! Nagyjából a következőkre kell tudnia a választ:
  1. Mivel foglalkozik vállalkozása, milyen szolgáltatásokat nyújt, milyen termékeket gyárt? Készítsen egy listát szolgáltatásairól, termékeiről, s mindezt állítsa népszerűségi listára! Ez a lista fejezze ki, melyek azok, amelyeket a honlapján szeretne kiemelni, kihangsúlyozni. A lista elejére kell kerülniük a vevőcsalogatóknak, amelyekkel az üzleti célja leginkább elérhető, a legtöbb adható el, s az üzlet politikáját a leginkább képesek kifejezni. A termék-, szolgáltatás lista a kereső-kifejezések meghatározását segíti a honlap fejlesztő számára. Ez a lista természetesen átadandó a honlap készítéséhez.
  2. Melyek a jellemzői szolgáltatásainak, termékeinek? Jellemezzen őszintén! Felsorolás-szerűen jöhetnek a jelzők: hasznos, különleges, mindennapi, szép, megragadó, igényes, … - a termék-, szolgáltatás jellemzésének megfelelő megjelenést kíván a honlapon, ez ilyen egyszerű. A termék nem megfelelő dizájnja csalódást okozhat a vásárlóban, illetve elriaszthatja az exkluzív megjelenés, az olcsó árút kereső vásárlót…
  3. Kik veszik igénybe a szolgáltatásait, és kik vásárolják a termékeit? Vásárlói, megrendelői miért Önt választják? Ha erre vonatkozóan rendelkezésére állnak adatai optimális esetben, akkor már csak összegeznie kell a honlap fejlesztője számára. Ha nem, akkor itt az ideje, hogy ezen elgondolkozzon s tegyen is: Kérdezze meg a vásárlóit, megrendelőit erről! Akinek jó szolgálatot tesz a vállalkozása, szívesen válaszol. Aki éppen dühös valamiért, annak jó apropó, hogy kiadhatja magából, a mivel érzi, hogy Önnek fontos, hisz megkérdezte, még hűséges megrendelőjévé, vásárlójává is válhat  Pl.: akiknek fontos megjelenésük, akiknek számít a minőség, kiszolgálás…, valójában egy jellemzést kell adnia célcsoportjáról.
  4. Legfőbb konkurenseinek kiket tart? Itt azokra kell gondolnia, akik a neten az Önével megegyező profillal jelennek meg. Írja be a keresőbe termékeit, szolgáltatásait, ezek kulcsszavait, s a találati listából kiszűrhető, kik az Ön konkurensei (az első 20 találatot célszerű figyelembe venni). Tanulmányozza őket, s szűrje le belőle a tanulságokat: miben erősek, mit tesznek jól, milyen webes eszközöket használnak (a jókat átveheti), szűrje ki a rosszakat (hogy ne kövesse el ezeket a hibákat)!
  5. Miben különbözik Ön a konkurenseitől? Vevőcsalogató extra ajánlatok. Versenytársaitól való megkülönböztetésnek kiváló alapja az előbbi elemzés, hiszen így meg tudja határozni miben is lesz az Ön vállalkozása, szolgáltatása, terméke egyedi. Érdemes az extraajánlatukat is szemügyre venni, s ne lepődjön meg ha semmit sem talál! A legtöbben azt hiszik, hogy a honlap puszta megléte a vevők tömegét hozza számukra, ne tartozzon közéjük! Az árversenybe főleg ne szálljon be, ne értékelje le saját termékét, szolgáltatását pusztán azért, hogy versenytársait túllicitálja: „olcsó húsnak híg a leve” szokták mondani, s ez mára már nagyon gyanús a vevőknek. PL.: hosszabb garanciális időt ígér, bónuszokat ad a következő vásárláshoz, helpdesk szolgáltatás a hibabejelentéshez, 3 napos ajándék-csere lehetőség,…
  6. Milyen célokat szeretne elérni a honlapjával? Fontos megfogalmazni mi is a célja a honlapjával! Pusztán bemutatkozó honlapnak mára már nem sok értelme van, attól egyszerűbb és hatásosabb egy cégbemutató prospektus. A hangsúly az úzleti célkitűzésen van. Pl.: ügyfelek szerzése, cég márka építés, online eladás, ügyfelek szerzése, ügyfelek kiszolgálása, információ szolgáltatás, költség megtakarítás, közösség létrehozása, reklámozás, …
  7. Milyen funkciókkal fogja ezeket a célokat elérni? A honlap céljától függően választandók ki ezek az eszközök, s amennyiben ezt korrektül meghatározta, úgy bizton számíthat a honlap fejlesztőire, de internetezés közben lelt lehetőségeket, látott jó példákat is jegyezzen fel.
  8. Van-e olyan honlap, amelyet irányadónak tart? Nézzen körül a neten, s jegyezze fel azon honlapok címét (pl a kedvencek közé), amelyek elnyerték a tetszését! Adja át ezeket a linkeket is a fejlesztőnek, megjegyzéseivel együtt. Ezek a megjegyzések utaljanak a honlap azon jellemzőjére, amely különösen megtetszett. Ilyen lehet pl. az alkalmazott színek, grafikák, felépítés, alkalmazott webes eszközök…
Jó tanácsok: sose rejtse véka alá ötleteit, észrevételeit! A honlapkészítés egy bizalmi munkakör, megbeszélések, és építőjellegű viták során alakulhat ki egy célravezető honlap! Nem dőlhet hátra a karosszékén, tengernyi kérdésre kell még választ adnia amíg a honlapja készül: készüljön fel a folyamatos közös munkára, tervezze be a honlap készítéséhez szükséges, rendszeres elfoglaltságát, mert csak úgy, mellesleg, nem fog menni. Készüljön fel arra is, hogy a honlap fejlesztői gazdag eszköztárral és tudással rendelkeznek ehhez a munkához, kérje ki a véleményüket és hallgassa meg az ötleteiket és érveiket is. Sok örömet és sikert a céltudatos honlap készítéséhez, készíttetéséhez.
Utoljára módosítva: 
2007. december 12. 09:48
GevaPC ajánlatok: