Mit csinálj, ha kész a weboldalad, de nincs forgalmad? (Keresőoptimalizálás/SEO útmutató)
Kezdő weboldal- vagy webshoptulajdonosok gyakran szembesülnek azzal a problémával, hogy elkészül a csúcsszuper, vadonatúj weboldaluk, de egyszerűen nem jönnek a látogatók, érdeklődők, vásárlók. A lehető legrosszabb dolog, amit ekkor tehetünk, hogy feladjuk az egészet. Ebben a cikkben bemutatjuk, hogy mit kell tennünk azután, hogy elkészült a weboldal, ha azt akarjuk, hogy a látogatók is ránk találjanak.
Kész a weboldal, de nincs forgalom?
Ahogy a bevezetőben is említettük: egy weboldal nem elég ahhoz, hogy a látogatók, érdeklődők ránk találjanak. Gondoljunk csak bele logikusan, attól, hogy van egy weboldalunk, még senki sem fog tudni róla. Az emberek maguktól nem fognak ránk találni.
Egy fizikai bolt esetében is csak akkor fognak az emberek betérni oda, ha épp előtte sétálnak el, vagy korábban hallottak az üzletről valahol, például egy újságban vagy reklámban.
Akkor mit tehetünk azért, hogy az emberek rátaláljanak a honlapunkra, webáruházunkra? Különböző marketing megoldások után kell néznünk. Általában két lehetőség jöhet szóba:
- Fizetett, PPC hirdetések: Ilyen például a Facebook hirdetés, melynek előnye, hogy egyből jönnek a látogatók, viszont a hátránya, hogy minden egyes látogató után fizetni kell.
- Keresőoptimalizálás, azaz SEO: A keresőoptimalizálás hátránya, hogy több időt vesz igénybe, azaz nem jönnek egyből az eredmények, de cserébe nem kell fizetni a látogatók elérése után.
Persze, ezeken túl is vannak lehetőségek, de ez a kettő a leggyakoribb és általánosságban a leghatékonyabb. Ebben a cikkben a keresőoptimalizálással fogunk részletesebben foglalkozni.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, SEO) egy olyan folyamat, amelynek célja, hogy egy weboldalt, webshopot vagy online tartalmat minél magasabbra rangsoroljanak a keresőmotorok, mint például a Google, a Bing vagy a Yandex.
Azaz a keresőoptimalizálás során megpróbáljuk elérni azt, hogy az adott weboldal jobb helyezéseket érjen el a keresőkben, ezáltal több látogató kattintson át a honlapra. A több látogató több érdeklődőt, vásárlót eredményez, mellyel a bevételeink is növekednek.
Milyen területei vannak a keresőoptimalizálásnak?
A keresőoptimalizálási folyamatokat, munkálatokat három nagy területre tudjuk osztani:
- Technikai SEO: A technikai SEO fő célja a weboldal technikai részének optimalizálása annak érdekében, hogy a keresőmotorok hatékonyan feldolgozhassák és indexelhessék azt. Ide tartozik például a weboldal sebessége, a mobilbarát kialakítás, az URL-struktúra stb.
- On-page SEO: Az on-page SEO azokat a lépéseket foglalja magában, amelyeket közvetlenül a weboldalon végezhetünk el annak érdekében, hogy javítsák a keresőmotorokban való rangsorolást. Ide tartozik például a kulcsszó- és a tartalomoptimalizálás, vagy meta title és description optimalizálása.
- Off-page SEO: Az off-page SEO olyan tevékenységeket foglal magában, amelyek az adott weboldalon kívülre esnek, például a linképítést vagy a különböző webmestereszközök (például Search Console) kezelését.
Az egyes területek konkrét lépéseit, feladataid a következő fejezetekben tárgyaljuk részletesen.
A nulladik lépés, a technikai SEO
Bár a címben azt említettük, hogy “mit csinálj, ha már kész a weboldalad”, de az az igazság, hogy a technikai SEO-ra már a weboldal elkészítése során érdemes hangsúlyt fektetni. Nem követünk el hibát akkor sem, ha már kész a weboldal és akkor kezdünk el ezzel foglalkozni, de egyszerűbb már eleve ezen szempontokat szem előtt tartva elkészíteni az oldalt. Így sok utólag módosítástól és kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat.
Nézzük, hogy melyek a legfontosabb technikai SEO elemek:
- Weboldalsebesség: A lassan betöltődő oldalt nem csak a felhasználók, de a keresőmotorok sem szeretik. Az alábbiakra figyelj, hogy az oldalad gyors legyen:
- Gyors szerver
- Kisméretű képek
- Kevés script és CSS
- WordPress esetén kevés bővítmény
- Gyorsítótár (cache)
- URL struktúra: A megfelelő URL struktúra kialakításának már a weboldal elkészítése során szempontnak kell lennie. Az URL-ek legyenek leíróak és célszerű a kategóriákat is megjeleníteni bennük.
- Sitemap: Gondoskodjunk a megfelelő sitemap, avagy webhelytérkép generálásáról.
- HTTPS: Az oldal HTTPS-en fusson, ne HTTP-n.
- Noindex: A gyenge minőségű oldalak (például címkeoldalak) kerüljenek noindex-re automatikusan.
- Strukturált adatok: Használjuk a megfelelő strukturált adatokat, hogy a keresőkben jobb eredményeket érjünk el.
A legfontosabb on-page SEO tényezők
Ha megvannak a stabil alapok, akkor itt az ideje, hogy elvégezzük a tartalomoptimalizálást, azaz on-site SEO-t. Ez azért kiemelten fontos, mert a Google és egyéb keresők magukat a tartalmakat értékelik a rangsorolás során, azaz minél jobb, keresőbarátabb cikkeket, kategóriákat készítesz, annál jobb helyen fogsz megjelenni az adott tartalommal a keresőben. Az alábbiakban az on-page/on-site SEO legfontosabb tényezőiről fogunk írni.
Kulcsszókutatás
Az első és legfontosabb lépés a kulcsszókutatás, ez azért elengedhetetlen, mert az itt meghatározott kulcsszavakat fogjuk a tartalmaink elkészítése során felhasználni.
De mi az a kulcsszókutatás? Egy példán keresztül szemléltetve az, hogy tudjuk, hogy “eb fekhelyekről” szeretnénk írni, de utána járunk, hogy pontosan milyen kulcsszavakra keresnek az emberek ebben a témában, és azokra optimalizálunk.
Erre a feladatra a Google Ads kulcsszótervezőjét; az Ahrefs-et vagy bármely SEO szoftvert használhatjuk.
Visszatérve az “eb fekhelyekre”, azt láthatjuk, hogy erre a kifejezésre senki sem keres. De ha a “kutyaágy” kulcsszót nézzük, akkor már havi több ezer keresés lesz. Ha az előbbire célzunk, akkor valószínűleg alig fognak az oldalunkra találni, míg az utóbbi esetében komoly látogató mennyiséggel számolhatunk.
Nem csak a fő kulcsszavunkat fogjuk megtalálni, hanem számos kiegészítő kulcsszót is, amit szintén felhasználhatunk a plusz forgalom eléréséért.
Cím, title
Ha megvan az előző körben felkutatott fő kulcsszó, akkor azt gondosan el kell helyeznünk a címben. Figyeljünk arra oda, hogy a ne halmozzunk túl sok kulcsszót a címbe, és a cím ne hasson erőltetettnek.
Ha például egy “nagyméretű kutyaágy” kategóriát készítünk, akkor a címünk valami ilyesmi legyen: “Prémium minőségű, nagyméretű kutyaágyak - Webshopnév”
Meta description, leírás
A meta description vagy leírás, az a rövid szöveg, amely a keresőkben a cím alatt jelenik meg, itt már kicsit írhatunk hosszabban, mint a címben. De próbáljuk 2, maximum 4 rövid mondatba belesűríteni a mondandónkat.
A leírásunk legyen kattintásra ösztönző, próbáljuk meg elérni, hogy a felhasználó átkattintson a weboldalunkra. Az előző kutyaágyas példánál maradva hivatkozhatunk a prémium minőségre, az olcsó árakra, a nagy választékra és még sok minden másra.
Címsorok és alcímek
A címsorok és alcímek a tartalomban megjelenő általában nagyobb szövegméretű fejezetcímek, melyeknek céljuk, hogy leírják, hogy miről fog szólni az adott szekció.
Törekedjünk arra, hogy a kulcsszavaink megjelenjenek a címsorokban. De itt is maradjon meg a természetes jelleg, ne erőltessük bele olyan címsorokba, ahová nem illik oda. Sőt még arra sincs szükség, hogy a kulcsszó minden címsorban megjelenjen.
Tartalom
A tartalomban - azaz nem csak a címsorokban és a címben - is meg kell jelenniük a kulcsszavaknak, de erre nem érdemes túl nagy hangsúlyt fektetni, mert ha tudjuk, hogy milyen kulcsszó köré írjuk a cikket, akkor ez általában ösztönösen jön.
Szóval ne csináljuk azt, hogy elkészült a cikk és utólag elkezdjük pár helyre besűríteni a kulcsszavunkat, hogy minél több helyen megjelenjen. Mint korábban is, most is a természetesség legyen a fő szempont.
Képek, videók
Használjunk képeket, videókat, infografikákat, amelyektől a cikkünk még érdekesebb és minőségibb lesz. A képeknek adjunk címet, helyettesítő szöveget, és hivatkozzunk rájuk a szövegben. Így a keresőmotorok könnyebben megtanulják értelmezni a kép tartalmát, így a képkeresőkből több kattintást szerezhetünk.
Belső linkelés
A belső linkelés is kiemelten fontos a keresők számára, hiszen segít a relevancia kialakításában, azaz megmutatja a keresőknek, hogy melyik oldal melyikkel áll kapcsolatban, illetve segít a tartalmak értelmezésében.
De mi az a belső linkelés? A belső linkelés mindössze annyi, hogy az egyik tartalmunkba egy másik tartalmunkra mutató linket helyezünk el. Fontos, hogy a két tartalom kapcsolódjon egymáshoz, illetve hogy a link horgonyszövege leírja a másik tartalmat. Például ha írunk egy kutyaágyas cikket, akkor abból nyugodtan hivatkozhatunk az egyik kutyaágy termékünkre, vagy a kutyaágy kategóriánkra.
Kategóriák, címkék
A kategóriáknak is szükségük van keresőoptimalizálásra, és nagyjából ugyanaz igaz rájuk, mint bármely más tartalomra. Fontos a kulcsszókutatás, a kulcsszó címben, illetve címsorokban, tartalomban való felhasználása. Ne felejtsük el a megfelelő meta leírást sem.
A címkékkel már általában más a helyzet, hiszen ezekből az esetek többségében sokkal több szokott lenni, mint kategóriákból. A címkéknél azt javasoljuk, hogy maximum azokat hagyjuk indexelve, amelyekre van keresési mennyiség, illetve amelyekhez tudunk saját, egyedi leírást gyártani.
Főoldal
A főoldal keresőoptimalizálása is fontos, ha az oldalunk egyetlen egy konkrét téma köré épül. Itt is a címre, a címsorokra, a meta leírásra, a képekre, a szöveges tartalmakra kell odafigyelnünk.
Linképítés
A linképítés már nem az on-page SEO-hoz, hanem az off-page SEO-hoz tartozik. Az off-page SEO egyik legfontosabb eleme a linképítés. Kompetitív, versenyképes témában hiába stabil a technikai SEO, kiváló az on-site SEO, ha nincs folyamatos, minőségi linképítés.
De mi az a linképítés? A linképítés során a weboldalunkra mutató linkeket szerzünk. Hogy ez miért jó? Mert a Google és az egyéb keresők a rangsorok kialakítása során azt is figyelik, hogy az egyes oldalakra hány külső link mutat, azaz azt, hogy hány oldal hivatkozik rájuk.
Egy weboldalra minél több és minél minőségibb külső link mutat, annál jobb helyezéseket érhet el a keresőkben.
Webmester eszközök
Az utolsó tényező, amiről említést teszünk, az a webmester eszközök. Ezek vizsgálata, elemzése is az off-page SEO-hoz tartozik.
A keresőkből érkező forgalom, teljesítményünk elemzésére leginkább két eszköz ajánlott:
- Google Search Console: A Google eszköze, amelyben ellenőrizhetjük a keresőben elért helyezéseink, a webhelytérképünk, a Google-ben megtalálható URL-jeink, a ránk mutató hivatkozásokat és még sok minden mást.
- Bing Webmaster Tools: A Bing eszköze szinte ugyanarra képes, mint a fent említett Search Console, azzal a különbséggel, hogy ez a Bing keresőre vonatkozólag teszi azt.
A hazai piacon a Bing eszköze kevésbé népszerű, hiszen a Google iszonyatos mértékben dominálja a magyar piacot. De mivel a Search Console tulajdonok importálhatóak a Bing eszközébe, így nem igényel túl sok időt a beállítása, így akkor is megérheti ezt is beüzemelni, ha a Bing-ből érkező forgalom minimális.
Bevezető kép forrása Pixabay
- Új hozzászólás
- 33 olvasás